Voor werkgevers met werknemers met een vorm van beperking vanwege bijvoorbeeld ziekte
Veel aandacht, dus tijd en geld, gaat uit naar het werven van nieuw personeel. Maar denkt u als werkgever ook na over hoe u personeel behoudt? Hiermee bewijst u uzelf als werkgever, maar zeker ook de werknemer een grote dienst. Daarom breng ik ‘t onderstaande graag onder uw aandacht!
Een werknemer met een chronische ziekte vraagt extra aandacht van jou als werkgever. Je weet namelijk lang niet altijd goed hoe je hier mee om moet gaan en daar word je werknemer de dupe van. Hoewel de werknemer ook het één en ander kan doen, zoals zorgen voor een goede communicatie op het werk, zijn er ook veel zaken waar je werkgever of collega’s rekening mee kunnen houden. Want omgaan met een zieke werknemer of collega is nog lang niet vanzelfsprekend, en dat kan anders.
Heb jij momenteel een werknemer in dienst die een (chronische) aandoening of beperking (bijv. NAH, PostCovid, beginnende vorm van dementie) heeft? Onderstaande tips kunnen helpen om er beter mee om te kunnen gaan.
Maak deze tips bekend binnen het team en bespreek samen met de werknemer wat voor hem/haar prettig is.
Tips:
1. Laat je informeren over de aandoening of beperking
2. Luister naar de opties die je werknemer aandraagt Vaak weet een werknemer zelf wel hoe iets wél mogelijk is. Neem de opties die gegeven worden serieus en te kijken naar wat haalbaar is.
3. Neem je werknemer serieus
4. Blijf vragen stellen
5. Durf als werkgever buiten de lijntjes te denken
6. Omgaan met een zieke werknemer: ga niet pushen
7. Denk samen na over oplossingen
8. Kijk naar de kwaliteiten van je werknemer