BAM Infra en Rijkswaterstaat ronden onderhoud A10 Noord en Zeeburgerbrug af Duurzame koploper in wegverharding

Geplaatst op 25 oktober 2024

Met duurzaam onderhoud heeft BAM Infra, in opdracht van Rijkswaterstaat, de verkeersader A10 Noord en Zeeburgerbrug weer klaargemaakt voor 15 jaar intensief gebruik; Nederland blijft zo mooi en bereikbaar op een duurzame manier. We spraken met drie medewerkers van BAM: bedrijfsleider Gerard Murck, projectleider Tom van Beekum en technisch manager Ruud van Wel, plus Gerhardus Oosterhuis, duurzaamheidsadviseur bij Rijkswaterstaat.

BAM Infra Nederland heeft onlangs het groot onderhoud afgerond aan de A10 Noord tussen Amsterdam Watergraafsmeer en Durgerdam. Dit onderhoud is onderdeel van Groot Variabel Onderhoud 2023-2025 West Nederland Noord. Gerard: “In opdracht van Rijkswaterstaat hebben wij het wegdek van nieuw asfalt voorzien met optimaal hergebruik van de bestaande asfaltlagen. Daarnaast hebben we onder meer de voegovergangen van de Zeeburgerbrug vernieuwd.” Ruud: “Wij hebben het onderhoud aan de A10 in twee fases, van ieder drieënhalve week, uitgevoerd. In fase 1 werkten we aan het deel van de A10 richting Amsterdam-Noord, de buitenring. Daarna hebben we het gedeelte richting Amsterdam-Oost, de binnenring, aangepakt.” Tom: “De werkzaamheden hebben we grotendeels in de zomervakantie uitgevoerd om de hinder voor het verkeer op de A10 en voor de omgeving zoveel mogelijk te beperken.”

Duurzame maatregelen

Overeenkomstig BAM’s strategie ‘Building a sustainable tomorrow’ is het gebruik van nieuwe grondstoffen bij de onderhoudswerkzaamheden aan de A10 beperkt. Tom: “We hebben 30 tot 60 procent van het oude asfalt uit de onder-, tussen- en deklaag op de A10 hergebruikt, zonder hierbij concessies te doen aan de levensduur en de kwaliteit van het asfalt.” Ruud: “Het oude asfalt wordt door middel van frezen verwijderd, vervolgens nog eens gezeefd, en weer gebruikt als grondstof in de asfaltcentrale in Amsterdam voor het nieuwe asfalt. Doordat we in verschillende fases werken, konden we het hergebruikte asfalt direct weer toepassen in de vervolgwerkzaamheden.”

Tom: “Naast het hergebruik van het oude asfalt, zijn we ook duurzaam in transport en het productieproces. Zo gebruiken we voor het transport van het freesmateriaal en asfalt van en naar de asfaltcentrale de gecertificeerde fossielarme Hydrotreated Vegetable Oil (HVO100) brandstof. En de productie van het nieuwe asfalt gebeurt met behulp van groen gas en bitumen die afkomstig zijn uit Europa om het aantal transportbewegingen te beperken.”

Voegovergangen

Voordat BAM de snelweg van nieuw asfalt voorzag, werd eerst in totaal 120 meter aan voegovergangen bij de Zeeburgerbrug vernieuwd. Voegovergangen zijn belangrijk in de brugconstructies, want ze vangen de werking van het beton op. Tom: “De oude voegovergangen hebben we door zogenaamde ‘vingervoegovergangen’ vervangen. Deze voegovergangen, die een langere levensduur hebben, zijn gemaakt van kam- of zaagtandplaten die de voegspleet overbruggen en aan beide zijden verankerd zijn.”

Ruud: “Vanuit Rijkswaterstaat was de wens om met de vingervoegovergangen te werken. In Nederland is met die voeg nog nooit eerder op zo’n grote schaal gewerkt; er is dan ook een flink ontwerptraject aan voorafgegaan.”

Koploperaanpak duurzame wegverharding

Het project ‘A10 Noord en Zeeburgerbrug’ is onderdeel van een groter project “Groot Variabel Onderhoud 2023-2025 West Nederland Noord’ Om die snelwegen in goede conditie te houden is groot onderhoud nodig. Het contract omvat het engineren en uitvoeren van groot onderhoud aan het hoofdwegennet van West-Nederland Noord.

Gerhardus: “Het project GVO 2023-2025 WNN maakt deel uit van onze Koploperaanpak. Met de ‘Koploperaanpak duurzame wegverharding’ stimuleert Rijkswaterstaat bedrijven aan de hand van de Milieu Kosten Indicator (MKI) eisen, om het onderhoud aan de wegen zo duurzaam mogelijk te doen. Zo maakt Rijkswaterstaat investeringen in duurzame wegverharding lonend.”

Tom: “Dit past bij de ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen van BAM. De afgelopen jaren hebben we bijvoorbeeld samen met AsfaltNU met succes gewerkt aan de optimalisatie en uitbreiding van het aantal beschikbare duurzame asfaltmengsels. We zijn blij met de waardering van Rijkswaterstaat voor de kwaliteit van ons lage temperatuurasfalt dat we inzetten.”

Sectorbreed

Gerhardus: “De gehele transitie naar duurzame wegverharding wordt sectorbreed opgepakt; Rijkswaterstaat pakt de transitie op met verschillende overheden, zoals diverse aangesloten provincies en grote gemeentes. Inmiddels zitten we ook in een werkgroep bij het kennisplatform CROW om het begrip MKI in de RAW bestekssystematiek te verankeren.”

Gerard: “Er is nog een lange weg te gaan voordat we geheel emissieloos en zonder nieuwe grondstoffen kunnen werken. Dit soort projecten dragen ertoe bij dat je samen de gezamenlijke doelstellingen haalt, maar ook om verder te komen voor een betere toekomst.”

Meer informatie op baminfra.nl en rijkswaterstaat.nl.

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopzuid-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: