Frans Bik
BikBiz Senior Sales Professional

Offerte of orderbevestiging? De cruciale keuze in sales.

Hoe vaak heb je een prospect horen zeggen: “Stuur maar een offerte.”?

Klinkt als een koopintentie, toch? Maar in werkelijkheid is het vaak een beleefde manier om onder het gesprek uit te komen. Een offerte verdwijnt dan onder op een stapel of in een inbox zonder vervolg.

Maar laten we eerlijk zijn: een offerte opstellen kost tijd. Veel tijd en dus veel geld.
Je analyseert de behoefte, stelt een duidelijke oplossing voor, werkt een prijs uit en schrijft een overtuigend document. Dat is een serieuze investering, dus je wilt er zoveel mogelijk rendement uit halen.

Daarom stel ik altijd de vraag: Wil de klant écht een offerte, of stuur ik een orderbevestiging?

Een offerte heeft een doel. Maar welk doel?
Is het een formaliteit omdat de klant eigenlijk al wil bestellen?
Wordt de offerte vergeleken met andere aanbieders? En zo ja, hoeveel?
Is het een manier om intern goedkeuring te krijgen? En zo ja, van wie?
Of is het een vriendelijke manier om het gesprek te beëindigen?

Mijn tip: Vraag altijd door! Bijvoorbeeld:
“Wat moet er in de offerte staan om direct akkoord te kunnen geven?”
Of nog beter: “Wat gebeurt er als ik deze offerte stuur?”

Zo voorkom je dat je kostbare tijd en geld verspilt aan vrijblijvende offertes en vergroot je de kans op een échte deal.

Hoe ga jij om met de “Stuur maar een offerte”-reactie? Laat het vooral weten!

Wil je meer weten? Stuur een berichtje, dan maken we kennis, kost géén geld, wel tijd!

Frans Bik

frans@bikbiz.nl

06-51505470

Delen via

Zoeken naar: