ABN AMRO ‘Wij willen de klant zo breed mogelijk bedienen’

Geplaatst op 7 april 2025

Bij ABN AMRO wordt de klant veel breder bediend dan alleen op financieringsgebied. Dat geldt ook voor de vastgoedklanten van de bank. Daarbij heeft de bank de ambitie om in Nederland de transitie naar duurzaam vastgoed te versnellen. Jeroen Jong en Tim van Bodegraven, allebei Corporate Bankers Real Estate, vertellen ons hier meer over.

Wat zijn jullie rollen binnen ABN AMRO?

Jeroen: “Wij zijn het eerste aanspreekpunt voor professionele vastgoedpartijen in de regio Zuid en Zuidwest Nederland. Ik richt mij daarbij op de regio Den Haag en Tim op regio Rotterdam. We bedienen deze regio’s in sterke samenwerking met een team van financieringsspecialisten.”

Tim: “In gesprek met de klant kijken wij niet alleen naar financieringsvraagstukken, maar is ook risicomanagement in de breedte vast onderdeel van onze gesprekken. Onze verzekeringsspecialisten komen dan vervolgens ook in beeld. We kijken wat de mogelijkheden zijn binnen ABN AMRO Mees Pierson en hoe we de klant op het gebied van verduurzaming verder kunnen helpen. Hierdoor zijn we echt een relatiebank. Wij willen de klant zo breed mogelijk bedienen, want naast de financiering spelen er nog tal van andere zaken bij de klanten.”

Verduurzaming van vastgoed is daar één van. Kunnen jullie daar meer over vertellen?

Tim: “Onze ambitie is om in 2030 onze vastgoedportefeuille vergaand verduurzaamd te hebben en om in 2050 klimaatneutraal te zijn. Voor al onze sectoren hebben wij hiervoor klimaatplannen opgesteld, zo ook voor onze vastgoedsector. Vandaar dat wij klanten die hun vastgoed willen verduurzamen, graag ondersteunen.”

Jeroen: “ABN AMRO wil een voortrekkersrol vervullen in het versnellen van de transitie naar duurzaam vastgoed in Nederland. Niet alleen op het gebied van nieuwbouw, maar vooral bij de verduurzaming van bestaande gebouwen. Alles wat nu nieuw gebouwd wordt, voldoet al in hoge mate aan de huidige normen en eisen. Alleen hebben we in onze regio’s natuurlijk ook te maken met een hele grote bebouwde omgeving dat nog verduurzaamd moet worden. Daar wordt hard op ingezet. Met onze producten en adviezen proberen wij onze klanten te enthousiasmeren en te stimuleren daadwerkelijk verder te verduurzamen. Dit doen wij ook samen met verschillende duurzaamheidspartners die wij kunnen inschakelen voor onze klanten, maar bijvoorbeeld ook met onze Green Building Tool.”

Kunnen jullie meer vertellen over de Green Building Tool?

Tim: “Met onze Green Building Tool geven we onze klanten inzicht in de maatregelen en de kosten ervan. Met de digitale tool komen we er samen met de klant achter hoe ver hij bijvoorbeeld met zijn energie-labels staat en welke verduurzamingsmogelijkheden er zijn om een tot een beter label te komen. Geheel vrijblijvend kunnen klanten hun vastgoedadressen aan ons doorgeven. Vervolgens voeren wij de adressen in de tool in. Die tool komt, op basis van beschikbare actuele data in de markt over het betreffende vastgoed, met een voorstel hoe een energielabel verbeterd kan worden. Op basis daarvan kunnen we een heel traject voor de klant uitstippelen.”

Jeroen: “Na het invullen van deze tool kan de klant zelf tot actie overgaan of we introduceren onze klant bij één van onze vaste verduurzamingspartners, zoals Praeter of Inax. Deze beschikken over een breed netwerk van professionals en uitvoerende installatiebedrijven die de reeks van maatregelen vakkundig toetsen én kunnen uitvoeren.

Tim: “Verder geeft de tool inzicht in de daadwerkelijke besparingen van deze maatregelen en de terugverdientijd van de duurzame investeringen. Onze klanten krijgen zo een inzicht in de energieprestaties van hun gebouwen en passende maatregelen om zowel het energieverbruik te verlagen als de CO2-uitstoot te reduceren.”

Jeroen: “Met de tool, die we samen met duurzaamheidspartner CFP Green Buildings hebben ontwikkeld, kunnen we de klant zo helpen om van een slecht energielabel naar een beter label te komen en hiermee tot betere energieprestaties en lagere kosten. Als de klant echt zo ver is om verduurzamingsstappen te zetten, kunnen wij onze samenwerkingspartners inzetten om de klant verder te ontzorgen. Zo ook op het gebied van subsidies.”

Kunnen jullie meer vertellen over jullie subsidieadvies voor vastgoedklanten?

Jeroen: “Met onze duurzaamheidsambities als bank stellen wij hoge eisen aan onze klanten. Het kost allemaal een hoop geld en daar zijn we ons zeker bewust van. Daarom hebben we ook een subsidiedesk opgericht, waarbij een team van specialisten heel precies kan kijken waar subsidiekansen voor onze vastgoedklanten liggen.”

Tim: “Dagelijks worden er nieuwe subsidie geïntroduceerd en dat ook nog eens op gemeentelijk, provinciaal en landelijk niveau. Onze subsidiespecialisten zitten daar bovenop en geven de laatste ontwikkelingen die interessant kunnen zijn actief aan onze klanten door. Dat is allemaal op no cure no pay basis. Als de klant daadwerkelijk een subsidie krijgt, krijgt de bank een kleine fee op het bedrag dat succesvol is toegekend.”

Jeroen: “Als bank hebben wij mooie ambities, maar onze klanten moeten het daadwerkelijk doen. We nemen onze klanten zo goed mogelijk mee in al onze financiële oplossingen en diensten, zodat zij bij de juiste mensen aan tafel komen om daadwerkelijk verder te komen. Duurzaamheidsinvesteringen zijn daarbij niet alleen goed voor een betere planeet, maar ook voor het in stand houden van de eigen businessmodellen van de klant. Als je niet investeert in jouw vastgoed, lopen uiteindelijk de gebruikers en huurders ervan weg. Gelukkig zien steeds meer vastgoedklanten dat in.”

ABN AMRO paviljoen op PROVADA

Op 17, 18 en 19 juni 2025 is de grootste vastgoedbeurs van Nederland PROVADA weer terug in de RAI Amsterdam. Met ruim 200 exposanten uit de vastgoedsector – van projectontwikkelaars, beleggers, bouwers, architecten tot aan financiers, adviseurs, makelaars en woningcorporaties – en meer dan 70 gemeenten, provincies en het Rijk is de publieke sector goed vertegenwoordigd op deze vastgoedbeurs waar de publiek-private verbinding centraal staat in de programmering. Ook dit jaar zal ABN AMRO standhouder zal zijn met een groot paviljoen. Met interessante sprekers, presentaties en interactieve sessies.

Voor meer informatie zie www.abnamro.nl of mail met Jeroen Jong (jeroen.jong@nl.abnamro.com) en Tim van Bodegraven (tim.van.bodegraven@nl.abnamro.com).

Heeft u interessant nieuws of een bijzonder verhaal?

Laat het ons weten via nieuwsberichten@kijkopzuid-holland.nl of via onze handige nieuwsmodule.

Nieuws aanleveren

Zoeken naar: