Erica Jansen
Your Legal Business Contractrecht

Gelijk hebben, gelijk krijgen én je geld ontvangen, dat zijn nog wel eens verschillende dingen

Betalingen ontvangen van facturen die je aan je klanten hebt gestuurd, voor producten/ diensten die je geleverd hebt, dat wil iedere ondernemer. Maar helaas gebeurt het niet altijd. Daarvoor kunnen verschillende redenen zijn, zoals niet tevreden zijn met het geleverde of het betwisten van de overeenkomst. Redenen die soms pas gedeeld worden als er al diverse keren om betaling is verzocht. Maar vaak is er dan iets anders aan de hand, zoals geen geld om te betalen, en wordt dit alsnog als excuus gebruikt.

Wat kun je doen om dit zoveel mogelijk te voorkomen?

Zorg er in alle gevallen voor, dat je als leverancier je zaken op orde hebt: weet met wie je zaken doet (check o.a. KvK), sluit duidelijke overeenkomsten, verklaar je AV goed van toepassing, laat een klant tekenen voor ontvangst, hanteer duidelijke klachttermijnen, stuur de factuur op tijd. Volg ook snel op als de klant niet op tijd betaalt. Een telefoontje doet vaak al wonderen. Zo niet, stuur duidelijke betalingsherinneringen en aanmaningen, waarin ook de consequenties (rente, incassokosten) van niet betaling staan.

Bouw op deze manier een dossier op en gebruik dat om de klant te overtuigen dat er betaald moet worden. Dan ben je ook klaar om naar de rechter te gaan, als dat toch nodig blijkt te zijn. Maar laten we hopen van niet, want zeker in het mkb gaat het vaak om openstaande bedragen die niet opwegen tegen de kosten van een gerechtelijke procedure. Of blijkt er achteraf toch niets bij de debiteur te halen….

mr. Erica Jansen Your Legal Business
tel. 0181-740001 | info@yourlegalbusiness.nl
www.yourlegalbusiness.nl

Delen via

Zoeken naar: