Je emaildomein is van jou. Toch?
Elke organisatie maakt gebruik van email. En vaak is het maildomein hetzelfde als het domein van de bedrijfswebsite. Dit domein is van jou, je betaalt ervoor en het staat op naam van jouw organisatie. Maar je moet wel maatregelen nemen om te voorkomen dat anderen misbruik maken van je domein, vooral voor email. Je wilt niet dat anderen onder jouw naam email verzenden, wat kan leiden tot financiële schade, zoals bij CEO-fraude.
CEO-fraude is een bekend voorbeeld waarbij – eenvoudig gezegd – een phisher zich voordoet als een financieel directeur en een verzoek stuurt om een groot bedrag over te maken. Dit kan ernstige financiële gevolgen hebben voor organisaties. Daarom is het belangrijk om je maildomein te beschermen tegen dergelijke aanvallen.
Een manier om je domein te beschermen is door SPF, DKIM en DMARC in te laten stellen. Deze maatregelen zorgen ervoor dat alleen vertrouwde systemen namens jouw maildomein mogen mailen. Dit voorkomt dat er spam of phishing uit jouw naam wordt verstuurd. Vraag je IT-er of je IT-dienstverlener om dat voor je in te stellen.
Daarnaast is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je verzonden mail daadwerkelijk aankomt bij de ontvanger. Vanaf 1 februari van dit jaar vereisen grote mailproviders zoals Google en Yahoo al dat maildomeinen voorzien zijn van DMARC. Zonder deze maatregelen wordt bulkmail niet meer geaccepteerd of bezorgd. Toch zien we dat nog best vaak fout gaan, waardoor de beoogde ontvanger de mail niet ontvangt. Weten we best een paar leuke anekdotes over… Dus, ook al verstuurt jouw organisatie geen bulkmail, het is verstandig om voorbereid te zijn op toekomstige vereisten voor alle mails.
Kortom, zorg ervoor dat je maildomein goed beschermd is en dat je maatregelen neemt om te voorkomen dat anderen misbruik maken van jouw domein. Dit helpt niet alleen om financiële schade te voorkomen, maar ook om de betrouwbaarheid van je communicatie te waarborgen.
René Verhagen, 1do bv
rene@1do.nl | 088-4445000