Frans Bik
BikBiz Senior Sales Professional

Op momenten dat het sales proces ter sprake komt stel ik wel eens de vraag: wie is leidend in het sales proces; sales of marketing?

U raad het al, van een sales mens krijg ik het antwoord “sales”, uiteraard antwoordt een marketing mens “marketing”.

Het “goede” nieuws; beide antwoorden zijn niet goed genoeg, wil je echt succes hebben als onderneming dan moeten deze disciplines “hand in hand” gaan.

Samenwerking en een gedeelde strategie is een absolute “must”!

Een goede tool daarin is het maken van wat in vaktermen een “PlayBook” heet. Dit is een dynamisch document wat mee verandert met de dynamiek van deze wereld.

Ik heb te vaak gezien dat deze twee afdelingen niet eens met elkaar communiceren, laat staan samenwerken terwijl dat toch wel noodzakelijk is. Als een soort van twee eilandjes zonder een veerbootje die hun eigen leven leiden.

Knelpunten die vaak voorkomen:

  • Onenigheid over de kwaliteit van de leads aangeleverd door marketing.
    • Sales kent of gebruikt het marketing materiaal niet.
    • Gebrek aan feedback/communicatie tussen de twee disciplines.
    • Beide worden beoordeeld op verschillende KPI’s terwijl ze hetzelfde doel moeten hebben.

Een aantal voordelen die je krijgt als jouw organisatie openstaat voor een “PlayBook”:

  • Iedereen heeft de gelijke definitie van een goede lead.
    • Duidelijke afspraken over opvolging van een lead, wie doet wat.
    • Duidelijkheid over welke content waar en wanneer gebruikt moet worden.
    • Regelmatig gestructureerde afstemming en feedback over wat er in de markt gebeurt.
    • Gezamenlijke doelen, KPI’s en succesfeestjes.

Een “PlayBook” is zeker een component wat je sales proces slimmer, makkelijker en uiteindelijk ook leuker maakt.

Zie jij in je sales proces mogelijkheden om marketing en sales beter en slimmer samen te laten werken? Deel het, ik ben benieuwd!

Wil je meer weten? Stuur een berichtje, dan maken we kennis, kost géén geld, wel tijd!

Frans Bik

frans@bikbiz.nl

06-51505470

Delen via

Zoeken naar: