“Super om terug te zijn in Kijk op Groot Rotterdam, waarin we steeds meer maritieme spelers zien verschijnen. Op zich niet vreemd want inmiddels zijn er ruim 3.730 maritieme bedrijven in de Rotterdam regio (incl. Drechtsteden) en 5.165 bedrijven in de totale Maritime Delta* gevestigd. Daarmee bevindt 43% van de maritieme werkgelegenheid zich in deze Maritime Delta. Kortom een enorm economisch potentieel in het hart van de provincie Zuid-Holland met een toegevoegde waarde 8,2 miljard, een werkgelegenheid voor 71.000 personen en een bijdrage van 5,2%** aan het BBP van de provincie.”
“Er zit dan ook ontzettend veel innovatiekracht en ondernemerschap in de Maritime Delta, eigenlijk is de gehele waardeketen vertegenwoordigd van ontwerp tot ontmanteling. Om het wat levendiger te maken kunnen we ook namen en rugnummers geven! Aan de voorkant van de keten zien we ontwerpbureaus, zoals Vuyk Engineering, C-Job, Red to Green, TWD, Saltwater Engineering, Sea of Solutions en scheepsbouwers zoals Damen Shipyards, De Haas Shipyards, Oceanco, Holland Shipyards, Neptune Shipyards en Royal IHC. Verderop in de keten zijn er scheepseigenaren zoals Anthony Veder, Boskalis, Van Oord en Kotug. Deze worden allen ondersteund door partijen die de schepen onderhouden, repareren en hele refits verzorgen zoals Royal Roos, ROG Shiprepair of Damen Shiprepair & Conversion. CMT (Circular Maritime Technologies) en Huisman werken ‘as we write’ aan een testopstelling om schepen duurzaam, veilig en hoogwaardig te ontmantelen.”
“Feit is wel dat de Nederlandse maritieme maakindustrie, specifiek scheepsbouw en maritieme toeleveranciers, door de jaren heen ongeveer gehalveerd is. Het Europese marktaandeel commerciële zeeschepen is van 45% in de jaren 80, naar ongeveer 4% nu gedaald***. Dat komt door stevige concurrentie uit Azië. Tel hier de toenemende internationale spanningen en steeds schaarser wordende materialen bij op en dan is er maar één conclusie, het roer moet om!”
“Sterker nog, om de bouw van strategische schepen in Nederland te behouden, moeten we minimaal 10-15% goedkoper worden. Dit blijkt uit de vorig jaar gepresenteerde Sectoragenda Maritieme Maakindustrie***. Circulair denken kan daar een belangrijke bijdrage aan leveren en wordt bovendien ontzettend belangrijk in het licht van autonomie. Dankzij circulaire principes kunnen we namelijk niet alleen de levensduur, maar ook de business case van schepen en individuele componenten optimaliseren én behouden we essentiële grondstoffen hier in Nederland of op z’n minst Europa.”
“Ok klinkt goed, maar hoe dan en wat is circulariteit precies? Dat is feitelijk het slimmer omgaan met materialen en vooral waardebehoud. Hoe kunnen we minder materiaal gebruiken, het materiaal dat we gebruiken zo lang en hoogwaardig mogelijk inzetten en onze afhankelijkheid reduceren. Voor de maritieme sector betekent dit bijvoorbeeld dat schepen en hun onderdelen een tweede leven krijgen. Zo is AEGIR-Marine samen met Bureau Veritas en TU-Delft een 20 jaar oude tunnel thruster terug aan het brengen in nieuwstaat, waarna ze hem ook als nieuw willen certificeren. Daarmee wordt deze 40-60% goedkoper, en bespaart je zowel materialen als de impact op de omgeving, oftewel de ‘ecologische footprint’ is 60-80% minder. Een andere mogelijkheid in dit kader is het langer doorvaren met de bestaande vloot dankzij retrofitting. Alewijse werkt met TKF (Twentsche Kabel Fabriek) en Damen aan het reduceren van kabelgebruik aan boord van schepen, ze streven naar 20% minder kabels in 2030. Daarmee bespaart je direct kosten, materiaal én gewicht. Een no brainer zou je zeggen, maar het is niet makkelijk en je moet de gehele waardeketen betrekken. Daarom zijn we met deze en meer ‘maritiem circulaire pioniers’ aan de slag gegaan n.a.v. een aantal circulaire kansen, die wij vorig jaar geïdentificeerd hebben tijdens onze verkenning in opdracht van de Provincie Zuid-Holland in samenwerking met Blue City.”
“We hebben inmiddels zo’n 50 verschillende partijen uit de maritieme sector gesproken, concrete casussen opgehaald en zijn aan de slag gegaan. Daarbij richten we ons op de onderwerpen die belangrijk zijn voor de toekomst en waarmee er voor de betrokken partijen een gezonde business case gerealiseerd kan worden. We blijven, samen met BlueCity, werksessies, presentaties en workshops organiseren om bedrijven en stakeholders bewust te maken van de mogelijkheden en voordelen van circulair ondernemen. Voor ons is het belangrijk om zoveel mogelijk circulaire projecten van de grond te krijgen en het liefst in alle fasen van de levensduur van een schip. Niet als doel op zich, maar voor een echt duurzaam maritieme toekomst!”
Dus wil je ook aan de slag met circulariteit, of heb je vragen of ideeën neem dan contact met ons op!
circulair@maritimesisters.com.
* De Maritime Delta strekt zich uit over de gemeenten de Alblasserwaard-Vijfheerenlanden, Regio Rotterdam Rijnmond (Capelle/Krimpen/Vlaardingen), Delft, Drechtsteden, Schiedam, Voorne-Putten en Werkendam.
** Bron: Maritime Delta Monitor – Maritime Delta
*** Bron: Sectoragenda Maritieme Maakindustrie