Als je geboren en getogen bent in baggerdorp Sliedrecht, je een vader hebt die zijn hele leven in de maritieme sector werkte en deze je regelmatig meenam naar tewaterlatingen en beurzen, dan is maritiem DNA het gevolg. Zussen Marjolein en Sylvie Boer zijn dus letterlijk en figuurlijk ‘Maritime Sisters’.
Het was daarom onvermijdelijk dat ze allebei in de maritieme sector terecht zouden komen. Terwijl Sylvia hoofd communicatie bij Damen Shipyards was, fungeerde Marjolein als verantwoordelijke voor het innovatieteam bij de haven van Rotterdam. “Vanuit deze rollen concludeerden we dat het niet snel genoeg ging met de transitie naar een duurzame maritieme toekomst en dat ging ons aan het hart. Deze sector speelt namelijk een belangrijke rol in onze economie én samenleving. Bijna alle producten die we dagelijks gebruiken, van koffie en thee tot onze schoenen en laptops, komen via een schip naar ons toe. Negentig procent van alle goederen wereldwijd wordt vervoerd over zee.”
Nationale vitale belangen
Daarnaast speelt de sector een belangrijke rol in het behouden van droge voeten, vinden de zussen. “Maar ook onze duurzame energie- en voedselvoorziening komt grotendeels van zee en die infrastructuur kunnen we bovendien versneld aanleggen dankzij maritieme innovaties. Met alle geopolitieke ontwikkelingen wordt het beveiligen van onze kritieke infrastructuur op zee, zoals data- en communicatiekabels, maar dus ook het energienetwerk, steeds belangrijker. En is het dus essentieel om onze militaire veiligheid op orde te hebben. In al deze zogeheten ‘nationale vitale belangen’ vervult de maritieme sector een belangrijke rol.”
Tij keren
De Nederlandse maritieme maakindustrie, en specifiek scheepsbouw en maritieme toeleveranciers, is door de jaren heen bijna gehalveerd. “En het Europese marktaandeel in commerciële zeeschepen is van 45% in de jaren 80, naar ongeveer 4% tegenwoordig gedaald”, aldus het duo. “Dat komt door stevige concurrentie vanuit Azië. Het gaat voornamelijk om China en India, die door lagere lonen, staatsteun en lagere staalprijzen goedkoper kunnen bouwen. We moeten dit tij keren voordat het te laat is! Niet in de laatste plaats omdat onze sector essentieel is voor Nederland. Onder meer vanwege de grote bijdrage aan onze economie, de werkgelegenheid en onze veiligheid. Juist omdat we van deze sector houden, zijn we Maritime Sisters gestart. Verandering begint bij jezelf en als je vindt dat zaken niet snel genoeg gaan of anders kunnen, ga je daar zelf iets aan doen!”
Strategisch advies
Marjolein en Sylvie willen de transitie naar een duurzame maritieme toekomst versnellen door grote en kleine partijen van strategisch advies te voorzien. “We zetten samen met deze partijen een stip op de horizon en bepalen daarna de ‘so what’: welke (innovatie)projecten ga je doen en met wie, hoe kunnen we die versnellen en welke stakeholders gaan we betrekken? Daarnaast verbinden we partijen. Omdat we een breed beeld van de sector hebben en veel mensen spreken, zien we soms verbanden die partijen zelf nog niet gezien hebben. Bovendien duiken we in thema’s die belangrijk zijn voor de sector. Zo zijn we vorig jaar samen met BlueCity in circulaire kansen voor de maritieme sector gedoken en zijn we nu bezig om met de markt een aantal projecten van de grond te krijgen.”
Toekomstbestendige sector
De zussen kijken met een positieve blik naar de regio Groot-Rotterdam én daarbuiten. Er zit ontzettend veel innovatiekracht en ondernemerschap in de maritieme sector. Door die krachten te bundelen maken we onze sector toekomstbestendig. Met innovaties die bijdragen aan een slimmere, schonere en veiligere scheepvaart én een efficiënt bouwproces waarmee we dankzij digitalisering en robotisering onze internationale koploperspositie blijven behouden. Wij houden de vaart erin en geloven dat alles mogelijk is als we samenwerken. Dus laat ons de aanwezig energie vermenigvuldigen: #getpropelled!”